Akademia Leona Koźmińskiego
Akademia Leona Koźmińskiego to najlepsza uczelnia biznesowa w Europie Środkowo-Wschodniej według międzynarodowego rankingu „Financial Times”, uhonorowana „potrójną koroną akredytacyjną” AACSB – EQUIS – AMBA. Obecnie kształci się w niej 9000 studentów, słuchaczy i doktorantów.
Uczelnia potrzebowała responsywnej strony WWW z nowoczesnym designem, przystosowanej do potrzeb osób z niepełnosprawnościami i dobrze eksponującej ofertę produktową. Dodatkowym wymaganiem była konieczność pobierania z zewnętrznego systemu informacji o wykładowcach – ich danych teleadresowych, przebiegu kariery i publikacjach. Jednym z pierwszych etapów projektu był research oraz wykorzystanie, etnografii w celu zrozumienie świata oraz struktur działania uczelni wyższych. Została przygotowana również analiza SEO.
W Akademii Leona Koźmińskiego jest wiele działów, które pozyskują klientów i komunikują się z nimi właśnie za pomocą WWW. Każdemu z nich musieliśmy zaproponować odpowiednie rozwiązanie, biorąc także pod uwagę UX.
Ważnym elementem było zaproszenie do warsztatów grupy specjalistów na co dzień pracujących czy przebywających z poszczególnymi grupami docelowymi. Podczas warsztatów stworzyliśmy proto-persony. Empatyzacja z przyszłymi użytkownikami pozwoliła poznawać ich potrzeby oraz otworzyć się na nie.
Istotną częścią naszych spotkań stworzenie wspólnego kolażu – mood boardu, którego zadaniem było zdefiniować wartości oraz nowy język wizualny, jaki miała przekazywać strona.
Warsztaty pozwoliły nam na zdefiniowanie nie tylko potrzeb użytkownika (studentów oraz uczniów), ale również poznanie wymagań oraz potrzeb administratorów związanych z zarządzeniem strony.
Ważnym elementem było stworzenie gotowych modułów, które w połączeniu pozwalają zbudować zupełnie nową stronę, która nie wymaga kodowania.
Żeby wykluczyć potrzebę angażowania projektanta, stworzyliśmy zestaw design system oraz zestaw przykładowych stron utworzonych za pomocą modułów. Zestaw modułów był rozwijany w procesie testowania i powiększany o co raz to nowe moduły, zgodnie z potrzebami oraz wymaganiami administratorów.
a
Dzięki podejściu zwinnemu klient mógł obserwować postępy pracy nad stroną w czasie rzeczywistym i na bieżąco weryfikować je ze swoimi potrzebami.
W pracy nad projektem wykorzystaliśmy framework Scrum z dwutygodniowymi Sprintami. W regularnych odstępach konsultowaliśmy z klientem wdrażanie funkcjonalności przynoszących największą wartość biznesową. Nasze propozycje i rozwiązania były na bieżąco testowane przez pracowników klienta, dzięki czemu w momencie startu strony nie były potrzebne czasochłonne szkolenia.
Narzędzia komunikacji w dużym projekcie muszą być intuicyjne dla zespołu i przynosić faktyczną wartość. Do dyskusji nad wymaganiami i precyzowania oczekiwań użyliśmy Trello, taski i godziny pracy śledziliśmy w Youtracku, a spotykaliśmy się na Whereby. Dzięki użyciu elektronicznych narzędzi każdy miał dostęp do informacji o postępach projektu i zachowaliśmy zgodną ze Scrum transparencję.
Prawdziwym wyzwaniem jest „pełzający zakres”. Dorobić jedną czy drugą małą rzecz jest prosto, ale co jeśli takich rzeczy jest kilka tygodniowo? Przecież nie można rozczarować klienta.
Dzięki wdrożeniu szablonu strony z modułami do wyboru, klient może samodzielnie tworzyć różnorodne, a jednocześnie spójne graficznie i estetyczne podstrony. Podczas warsztatów wspólnie ustaliliśmy najważniejsze potrzeby, w rezultacie wdrożyliśmy kilkadziesiąt paragrafów, które można wybierać z listy i ustawiać w dowolnej kolejności. Ustalenie liczby modułów i oferowanych przez nie możliwości nie było proste, ale pozwoliło na znaczną redukcję małych zmian na późniejszych etapach.
Stworzenie projektu graficznego, interesującego oraz odpowiedniego dla bardzo zróżnicowanego odbiorcy było nie lada wyzwaniem. Podczas projektu powstało kilka wersji, które przechodziły testy korytarzowe.
Projekt strony miał pokazywać wartości, jakie reprezentuje uczelnia takie jak: jakość, rozwój, innowacyjność, kompleksowość. Bardzo ważnym elementem była responsywność, która w dzisiejszych czasach jest standardem, a której brakowało poprzedniej stronie.
Jednym ze sposobem wyróżnienia komunikacji do młodszych odbiorców strony – tych, którzy dopiero będą podejmować decyzję o wyborze uczelni – było stworzenie palety kolorów dodatkowych, które odróżniały się od stonowanej kolorystyki głównej strony.
Ważnym elementem było również zwrócenie uwagi na potrzeby osób niepełnosprawnych i wprowadzenie nawigacji WCAG.
Technologia wdrożenia oraz architektura systemu musiały sprostać konkretnym wymaganiom Klienta. Zwiększony ruch w trakcie cyklicznych rekrutacji, bezpieczeństwo danych pracowników oraz studentów, a ponadto łatwy dostęp do edycji treści przez liczny zespół stanowiły dla nas duże wyzwanie. Podjęliśmy decyzję o budowie nowej strony w oparciu o najnowszą wersję CMS Drupal z wykorzystaniem VUE.js oraz silnika Elastic Search.
Prawdziwym wyzwaniem byłam integracja z wewnętrznym systemem klienta, w którym gromadzone są informacje o wykładowcach, ich dorobek naukowy oraz przebieg kariery naukowej. Dane z tego systemu są pobierane za pomocą usługi API, co wyeliminowało konieczność ich uzupełniania w CMS. Synchronizacja informacji odbywa się raz dziennie.